Tsjonge jonge wat een rust. De sluizen doen waarvoor ze gemaakt zijn en aan boord gaat alles goed. Lekker rustig dus en wat moet je dan schrijven. Nou gewoon wat gekeuvel. We zijn naar de markt geweest. Er zijn hier in Frankrijk veel overdekte markthallen en die worden gecombineerd met kraampjes buiten. Tegenwoordig kennen wij dat ook in Rotterdam. Een beetje jammer is wel dat het niet goedkoop is. Kaas voor veertig euro een kilo, sugarsnaps voor negen en een halve euro de kilo, wel prachtige viskraam met nog pruttelende krabben en allerlei andere vissen. In Frankrijk zijn de boodschappen überhaupt niet goedkoop.
Ook zijn we nog eventjes naar China gewandeld, haha. En op een wandeling kom je van alles tegen. Zo plaatsen ze een bord met verkeersaanduiding voor de scheepvaart achter de struiken en niet te zien vanaf het water. Logisch?! ,maar ach het is La France.
We zijn dus lekker aan het wandelen en dan komen we pardoes onder de maretakken door. Je bent dan verplicht te zoenen en dat doen we dan ook braaf. (hier hebben we niet echt een hekel aan). Ook komen we planten tegen waar ik nieuwsgierig van wordt. Frans heeft een handig Appje waarop je kan zien welke plant het is en nu blijkt dat het bij ons een heel zeldzame plant is. En welke is het dan vragen jullie je vast af, nou het is Kruidvlier ook wel lage Vlier genoemd. Ze zijn wel giftig, dus jam kunnen we er niet van maken. Het is echt weer besjestijd, vlier, bramen, lijsterbes en rozenbottel bijvoorbeeld. De zomer loopt ondanks de hoge temperaturen stiekem richting het eind. We kunnen ons geeneens meer herinneren wanneer we voor het laatst een lange broek aan hebben gehad. We denken dat dit in Woerkum was. In de ochtend hebben we al meerdere keren de nevel boven het water zien hangen en de dagen worden aanmerkelijk korter.
Vandaag stoppen we in Pont l’Éveque bij Noyon en op de kruising met het Canal du Nord. Hier zijn we de vorige keer( 12 jaar geleden) nog verder langs gevaren en daarna door het Canal St. Quintin, maar nu kan het niet meer omdat de bredere sluizen kapot zijn. Het is wel grappig te vertellen dat er een zelfbedieningssysteem is dat bestaat uit een kraantje met een stang eraan die je een draai moet geven om de sluis te openen. In de sluis moet je aan een buis trekken om het schutten in werking te zetten. Verder op het kanaal krijg je een afstand bediening (heel modern) en kan je net als bij de tv op het knopje drukken. Alleen de vertaling in het Nederlands laat wel wat te wensen over!!
O, ja doordat de watertank half leeg is en ook de brandstoftank leger wordt na al dat varen, werd het vandaag bij de heel lage bruggetjes een beetje spannend. Even wachten tot de tegenligger voorbij is met zijn golfje en dan kunnen we er net onderdoor.
Ha, zo zie je dat ik toch nog wat heb kunnen vertellen al hebben we weinig meegemaakt. Tot het volgende blog lieve mensen.
Reactie plaatsen
Reacties
Ha die Frans en Mieke! Je kunt verhalen schrijven of je kunt het niet! Nou Mieke jij kunt het!
Wat geweldig die zoen 💋 onder de Maretak! En nog een foto ervan ook! Gewoon mee door gaan! Goeie reis nog! 😘😘
Haha, jij kan van bijna niks nog een leuk verhaal maken Mieke...
En die kus maakt het compleet hé.. fijne reis verder en tot de volgende story!! Lieve groetjes van A en H.