Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Woerkum

Posted 8/28/2019

Een warm weekeind in de zandgaten is de beste manier om de warmte te doorstaan. Na Opheusden zijn we ten anker gegaan in het gat bij Culemborg. Hier is het anders dan in Opheusden. De speedboten komen rustig binnenvaren, er liggen scheepjes voor anker en er wordt gezwommen. Bij het binnenvaren werden we direct opgeroepen en nu blijkt dat een collega van Frans daar ook ten anker ligt. Zodra we goed lagen, de jol gestreken en even op theevisite geweest. Ook hebben we hier lekker kunnen zwemmen.

Maandag eerst weer een stuk boenen en dan moeten we aan de bak met ankerdraaien. Er ligt weer heel wat ketting overboord en we besluiten een stuk op te draaien en dan een bakkie te doen, zodat er energie is voor de rest van de ketting en het anker natuurlijk. Dan varen we kalmpjes naar Vianen binnen de sluis. Hier kunnen we walstroom pakken en die is nodig want de waterpomp van de generator lekt. We lopen Vianen in om een ijsje te eten en na het avondeten gaan we op visite bij de broer van Frans en zijn vrouw in Hagestein.

Eigenlijk hadden we gedacht om woensdag in Woerkum aan te komen, maar door de lekke pomp kunnen we zelf geen stroom draaien en varen we dinsdag gelijk door naar Woerkum. En zo lagen we gisteren dus na ruim zes weken, om 15.00 uur op ons vertrouwde plekje in de Stadshaven. Natuurlijk snel het nieuwe schip van de buren gaan bekijken en hier en daar een praatje maken. Deze week zijn de visserijdagen; de Bol staat vol tenten en er klonk al muziek over de haven. Frans gaat vanavond zingen bij het mosseleten op de Bol, er zijn roeiwedstrijden op de Afgedamde Maas en zaterdag is er van alles te beleven, zoals vissen met de zegen, de galg etc. er komen oude ambachten en er zijn veel zalmdrijvers. Frans gaat met de DD13 rondvaren en ik ga zeilnaaien. Volle agenda, want maandag oppassen in Hoeven.

We kijken al uit naar het volgende reisje eind september naar Antwerpen.

Nederland

Posted 8/24/2019

Soms kom je van die leuke verrassingen tegen. Nadat we afgemeerd hadden bij Lüdinghausen, had Frans op de topografische kaart een wandeling uitgezet. Eerst naar een burcht en dan door de Altstadt terug. Het blijkt dat er drie burchten zijn en wij hebben er twee bekeken. Pláátjes, omringd door water en met grote mooie tuinen erbij. De tweede burcht, Burg Vischering is echt een plaatje en in de oude paardestallen is een horecagelegenheid gemaakt. Zo zit je dus in een paardenbox je drankje te drinken en overal hangen hoofdstellen, zadels en nog meer paardendingen.

De volgende dag is best een lange vaardag, maar we komen steeds meer in de industrie en dan wordt het lastiger om een goed en leuk plekje te vinden. Nu weet ik van andere keren dat hier mooie en aparte bruggen zijn. Ik heb dan ook besloten om ze te sparen en overal foto’s te maken. Als we boven de sluis van Oberhausen afmeren stel ik voor om na het eten een wandeling te maken naar een zogenaamde Springbrug (spiraal) om er overheen te gaan. Het is een half uurtje lopen, maar helaas na het eten begint het onverwacht te plenzen, en om nou een uur door de stromende regen te gaan lopen om over een brug te wandelen gaat toch wat ver.

Het is een echte pokkenherrie waar we overnacht hebben, een snelweg op een kleine honderd meter en dan nog lokale wegen met bruggen en het spoor. We besluiten de volgende dag dan ook door te schutten en daar een iets rustiger plekje te scoren. Beneden de sluis wordt er dan weer vast gemaakt en besluiten we alsnog de wandeling naar de brug, en ook een slot te maken. 13 kilometer en mooi droog weer, dus hoppa. Ook nu een verrassing , want behalve de aparte brug is er bij het slot ook een grote mooie speeltuin en een mooie kinderboerderij. Jammer dat de kleinkinderen er niet zijn. Hier hadden ze de hele dag zoet geweest.

Donderdag wordt ook een vaardag en komen we in Nederland terug. We komen bij Duisburg op de Rijn en zakken af naar Arnhem. Frans heeft vrijdagavond een vergadering in Utrecht en kan dan mooi met de trein daarheen. Om half negen zijn we vertrokken en om half vijf maken we vast. Nou gaat dat niet zo vanzelf, want of er ligt iets langszij een schip, of er is geen bolder of we kunnen geen draad naar de wal brengen, omdat we niet over een dichtgebouwd schip kunnen of het is te klein, maar uiteindelijk meren we af langszij een oude Goedkoop sleepboot. Tussen de spinnen en de zonnetent door krijgen we de boel vast en kunnen we avond gaan houden. Bij een korte wandeling zie ik een bordje met Historische kelders en de volgende dag nadat we naar de markt zijn geweest (deze keer wel echt groot) brengen we een bezoek aan deze kelders. Het is leuk om te zien en te lezen hoe het leven vroeger in Arnhem ging.

Vandaag varen we verder en gaan voor anker in een zandgat bij Opheusden. Het is bloedheet en iedereen zoekt het water op. Gevolg ….. we worden helemaal gestoord van de brommende, knetterende speedboten en jetski’s. Anker weer op (lange ketting deze keer, dus flink aan de bak) en wat verder het gat in het anker opnieuw laten vallen. Dat wordt morgen weer flink draaien, want het is nog steeds een diep zandgat, haha sportschool in het weekeind dan maar.

M├╝nster

Posted 8/18/2019

Donderdag zat het niet echt mee bij de sluizen. Een uur over één sluis, terwijl er verder helemaal geen vaart is, schiet niet echt op, zeker als je er meer op een dag te gaan hebt en het regent veel vandaag.  Aan de bovenkant van de sluis van Hesselte zien we een mooi afloopsteiger bij de oude sluis en vragen of we daar mogen blijven liggen tot morgen. Geen antwoord en wie zwijgt stemt toe, vastknopen maar. Na het avondeten tijd voor een wandeling en gelukkig is het droog geworden. We lopen zo het bos in en zien in een uur wandelen geen mens. Wel twee reetjes en een haas. Voor de zoveelste keer stopt ons pad en na verschillende paden geprobeerd te hebben kunnen we kiezen uit teruggaan, heel ver omlopen of een goeie honderd meter langs de rand van een geoogste akker. Je snapt het al, langs de rand van de akker dus. We kunnen heerlijk slapen. Want we horen niets. Wakker worden met het geluid van de vogeltjes begint de nieuwe dag op een relaxed manier. Nu gaat het vlot bij de sluizen en rond het middaguur meren we af bij der Nasse Dreieck. Applaus voor Frans, want er lag al een tanker op “ons plekje”, maar de schipper wist de Talisman keurig een klein gaatje in te manoeuvreren. We doen boodschappen in Bevergem en gaan bij een Eiscafe een lekker ijsje eten. We kunnen natuurlijk niet in Duitsland zijn , zonder een Eiscafe te bezoeken. In de avond maken we nog een lange wandeling om de koolhydraten weer kwijt te raken, haha.

Zaterdag varen we door naar de stad Münster om weekend te houden. Münster is een mooie stad , we zijn hier al vaker geweest (onze reddingsboei is hier een keer blijven wonen, waarschijnlijk in een studentenflat) en gaan even winkelen. Het treft , want er is feest, eens per jaar en precies nu wij er zijn. Veel podia met muziek en heel druk. Wat een rotherrie. Als we onze inkopen hebben gedaan gaan we terug naar boord. Aan de haven is het gezellig en veel mensen knopen een praatje aan.

Vandaag zondag is het een regendag. Tot half drie komt het met bakken uit de hemel. Gezellig samen zitten zeilnaaien en vanmiddag een wandeling maken. Münster is ook een vestingstad en we wandelen over de groene ring rond de stad heen. We bezoeken een oud bolwerk, waar ook de Gestapo nog heeft gezeten. (Dit wil je dan weer niet weten.) Het gebouw is vijfhonderd jaar oud en heeft dan ook meerdere functies gehad. Na 8,5 km komen we bij de Talisman en knappen ons even op om te gaan eten. Lekker bij de buren , dichtbij dus.

O ja, er wordt hard gewerkt aan het kanaal en de sluizen moderniseren en verbreden. Jammer dat de jongens er niet zijn, het is leuk om de grote putten gegraven te zien worden en hijskranen etc. druk zien werken.

New Post Title

Posted 8/14/2019

In Leer hebben we een leuk en druk weekeind gehad. Onze ligplaats was naast vrienden van ons uit Dordrecht en dat geeft gezellig bijpraten.  Het ‘Treffen Traditions Schiffen’ is een groot feest geweest.

Op theevisite  in de oude raadzaal bij de burgemeester ( heel spannend voor Jelte ) een lunch, feestavond en meer. Jelte werd opgehaald door Sjoerd, Anouk en Tess die ook een nachtje zijn blijven slapen. Jelte maakt zich wel een beetje zorgen, want hij vraagt zich af of opa en oma wel samen de Talisman kunnen varen. We hebben hem gerust kunnen stellen, omdat we dat al jaren samen doen, maar wel zijn hulp zullen missen. Een volgende logeerpartij is dan ook welkom.

Maandagochtend is het vroeg dag, want om acht uur moeten we in de sluis liggen om een goed tij te hebben en vóór die tijd moet het jolletje nog aan dek gehesen worden en de stroom eraf, mast plat etc.

We varen naar Sustrum waar we in een afgesloten rivierarm een mooi plekje vinden. Kop in de wal en een aantal touwen naar de wal en de loopplank uit en dan begint het me toch knetterhard te regenen, hagelen en onweren. Wat een geluk, net op tijd binnen. Het is een heerlijk rustig plekje in de natuur. Alleen het internet is heééél sloom.

’s Avonds nog een wandelingetje en de dag zit erop.

Dinsdag wandelen we met de rugtassen op naar Walchum om verswaren te kopen. We wandelen ongeveer 7, 5 km en hebben weer geluk en zijn op tijd binnen voor alweer een plensbui. Nou zagen we een groot bord met Wochenmarkt op woensdagochtend in Walchum. In de winkel lagen ook folders en zo kregen we zin om daar naar toe te gaan. Vast zo’n regiomarkt met producten van de plaatselijke boeren en die zijn er hier genoeg.

Om 9 uur vertrekken we naar de markt. De tassen op de rug en een andere route uitgestippeld. Als we op het terrein aankomen zien we precies twee kraampjes staan.  Eén met vis en één met aardappels. Nog even vragen of hier de markt is… jawel.

Haha wat een desillusie is dat. Via een leuke route wandelen we dan maar terug en dan zitten we op een echt ‘Frans en Mieke pad’. Zo een die op houdt. Ja hoor, dit maken we zo vaak mee, dus struinen door het bos want volgens ons moet aan de andere kant van een beek het pad verder gaan. Yes een half kapot bruggetje ligt verscholen tussen het groen en als we veilig aan de andere kant komen ligt er iets dat op een pad lijkt. Na een stukje lopen komen we langs een bankje en is de weg verhard. Vrolijk wandelen we verder en zijn keurig voor de lunch thuis. 8. 5 km gelopen voor een markt van niks, maar wel een leuke tocht gehad. Na de lunch breken we op en varen op het gemak naar Meppen.

Avondeten en een loopje naar de stad. Morgen verder.

Leer

Posted 8/7/2019

Er is ook weer van alles gebeurd de laatste dagen. Sjoerd heeft Jelte aan boord gebracht en met hen zijn we naar de museumwerf van Wolthuis gegaan, groot en klein vonden het heel interessant. Jelte heeft met Frans nog een koperen spreekbuis gedoneerd.  Deze was nog afkomstig van de  sleepboot Frans, maar uit zijn stoomtijd. Op de fiets zijn we de omgeving wezen verkennen en de mannen hebben de laatste luiken geverfd, zodat het schip er in Leer mooi uitziet. Zondagavond is Sjoerd vertrokken naar huis en maandag zijn we naar Klein Ulsda gevaren. Hier ligt een brug die je zelf bedient met een sleutel en onze matroos en ik zijn dat gaan doen. Het hele proces is prima verlopen, alleen een beetje jammer dat ik met geen mogelijkheid de sleutel er weer uit kreeg. Frans heeft de Talisman vastgeknoopt, maar ook hem lukte het niet en daarom het telefoonnummer voor storingen gebeld. De sleutel moet snel naar links gedraaid worden! Warempel zo kregen we hem weer uit de bedieningskast. Even een weetje .

Voor de sluis van Nieuwe Statenzijl blijven we wachten op het goede tij. (even lekker zwemmen en naar de vogelkijkhut)  Hier liggen we op het laatste stukje Nederland. Door de sluis varen we de Dollard op en eerst moeten we met de eb varen tot de scheidingsboei bij de Eems om daar met de vloed richting Leer te varen. Even goed uitrekenen dus. Het Wad blijft fascinerend , met het afgaande tij varen we met grote kronkels door een smalle vaargeul met aan beide zijden drooggevallen zeebodem. Een heerlijke plaats voor zeehondjes en allerlei vogels.

Een mooie ervaring voor ons matroosje. Dit menneke met zijn zeven jaartjes is een heuse hulp. Verven, losgooien, vastknopen, boenen enzo meer. Een grote grijns op zijn snoet en de hele dag hoor ik: Opa wat ga je doen? Ik ga meehelpen!

Nu liggen we dan in Leer waar komend weekeind een havenfeest is.

Sappemeer

Posted 8/2/2019

We hebben een leuke afwisselende week gehad. Bij Stroobos/Gerkesklooster hebben we twee nachten gelegen. We hebben een fietstocht gemaakt door het Friese land, door een leuk dorpje “Visvliet” en langs It Greate Ear, een grondstation voor satellietcommunicatie. Een woud aan schotelantennes staan daar.De volgende dag hebben we een groot deel van de luikenkap geverfd en met het jolletje door de oude vaart gevaren.

We varen door naar Groningen en dan ben ik blij dat Frans vaart, want door de smalle watertjes met aan beide zijden woonarken etc. is het best lastig manoeuvreren.

Tot onze verrassing treffen we aan de Hoge der Aa de Anna Margarita, liggen we toch zomaar naast Woerkumse buurtjes in Groningen, èn allebei de schepen zijn steilstevens gebouwd in de provincie Groningen. Er worden heel wat foto’s gemaakt zien we. Op de fiets gaan we naar Bedum, waar een vriendin woont. Zo buurten we wat af en winkelen in de grote stad. Ook hier blijven we twee nachten.

Vandaag vertrekken we weer. De Anna Margarita gaat naar Drenthe en de Talisman meert af in Sappemeer tegenover de museumwerf Wolthuis. Morgen komt Sjoerd Jelte brengen voor een logeerpartij.

Sk├╗lenboarch

Warm!!

Posted 7/24/2019

Het komt eigenlijk allemaal goed uit. Het is in 1e instantie prima weer om de steden te bekijken en nu het warm is geworden ligt ook Haarlem achter ons. Twee nachten hebben we voor anker gelegen, eerst op de plas Mooie Nel bij Spaarndam en de tweede nacht voor Durgerdam. Het jolletje is goed gebruikt om te roeien en te zeilen. Een fijne wind en ons matroosje Niels (onze kleinzoon) genoot en was niet bang met scheef gaan en water over krijgen. Stoer hoor.

Vandaag op het gemakje aan over het Markermeer en het IJsselmeer naar Stavoren. Buiten vinden we geen goede plek, maar door de sluis geschut maken we vast aan een paar gare palen met een afloopsteiger. Ehum, alleen jammer dat het steiger boven het water ophoudt. De kinderen kunnen dan ook niet uitrazen, maar met een goed watergevecht met de dekwasslang kunnen ze ook de energie kwijt en liggen ze al rap lekker afgekoeld te slapen. De hitte hebben we met goed drinken, het ruime water en wat wind vandaag goed kunnen doorstaan.

De Kaag

Posted 7/19/2019

Leiden hebben we uitgebreid bekeken en het was leuk om Sandra en Pieter tegen te komen. Sandra is de zus van Anouk. Sjoerd, Anouk en de kinderen zijn weer naar huis. Het is een supergezellige week geweest. Jelte heeft weer wat geleerd , hij kan nu een tros om de bolder gooien en er weer vanaf wippen. Menig volwassene doet hem dit niet na. Tess heeft heel veel gekleurd en kan oma goed helpen.

Van Leiden zijn we naar de Kaag gegaan waar we lekker voor anker hebben gelegen. Er waren zeilscholen actief  en dat was leuk om te zien en bracht herinneringen boven van onze tijd bij de Dordtse roei en zeilvereniging. Een paar kilometer verder bij Oude Wetering hebben we weer aan gemeerd lekkere lange wandeling gemaakt en schoonschip gemaakt.  Wij zijn klaar voor onze volgende loge’s.

De reis

Posted 7/14/2019

De reis van deze zomer is van start gegaan. Eerst hebben we Sjoerd helpen verhuizen, daarna hebben we een fantastisch lief en mooi kleindochtertje gekregen van Elske en woensdag heeft Kirsten haar diploma voor bos en natuurbeheer in ontvangst mogen nemen.

Tijd on de trossen los te gooien! Na wat heen en weer gesprongen te zijn over verschillende bestemmingen , hebben we gekozen voor Leer , waar een schippers-treffen is. Hiermee kwam het Haringvliet te vervallen.  Het Brielse meer is ook afgevinkt, want daar mogen we niet heen zonder schriftelijke vergunning. We zijn te  groot met de Talisman. Schiedam binnen ook niet, want daar is een brug te laag.  Het tij is verkeerd om vanuit Woerkum naar Rotterdam te varen….maar jawel we zijn vertrokken en door de Ottersluis de Dordtse Biesbosch binnen geschut. Door het Moldiep gevaren en hier een plekje gevonden waar we konden zwemmen en met de kano op pad. Het is genieten van de bloemenweelde en het gefluit van de vogels en van het mooie weer. Helaas is dat van korte duur en varen we vrijdag verder. We komen langs Elske en er wordt aan weerszijde enthousiast gezwaaid. Het ene paar kleinkinderen naar de andere. Bij Papendrecht nog zwaaien naar oom Jochem op zijn werk en dan kijken naar de snelle waterbus, hoge kranen, containerschepen, boeien en alles aankruisen op de bingo.

Zo gezellig kinderen en kleinkinderen aan boord. In de Leuvehaven krijgen we een plek en gaan op weg naar het Maritiem museum. Professor Plons is leuk, maar het olieplatvorm experience is nog leuker. Nou zijn wij allemaal afkomstig uit kleine plaatsjes en dan is zo’n stad als Rotterdam echt wel groot en indrukwekkend met kubuswoningen, potlood woningen en heel hoge flatgebouwen.

Als we de Parksluis door zijn komen we langs een oom van Anouk en is het alweer zwaaien geblazen. Dit levert een mooie foto van bovenaf op. in Delft is het zoeken naar een afmeerplek, maar die hebben we gevonden en gaan lekker uit eten.

Vandaag de zondag dus blijven we liggen en kan ik een wasje draaien en na de lunch gaan we kanoën door de grachten van Delft. De kleine meid mag naar de speeltuin.