Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Blog

Teer lijnolie en ouwe klare

Teer, lijnolie en ouwe klare race

28 April

Vandaag weer een spektakel! De teer, lijnolie en ouwe klare race is weer gehouden. Deze race wordt door  Zalmdrijvers gehouden. De start is in Werkendam en via Hardinxveld , Gorkum naar Woerkum. In ieder stadje wordt er gestreden om een bokaal. Soms worden er vragen gesteld, elders wordt er gekeken naar originele uitvoering van scheepje en bemanning of zoals bij ons in Woerkum wordt er gevaren. Met een vliegende start vertrekken alle drijvers uit de historische haven richting Andelse sluis en weer terug.

Er mag geen gebruik worden gemaakt van de motor, maar verder kan eigenlijk alles. Roeien, peddelen, zeilen. Grote pret om ze allemaal uit de haven te zien gaan, een heus gevecht en zoals vandaag met veel wind moeten ze hard werken. Het voordeel van de wind is dan wel weer dat er op de rivier gezeild kan worden.

Frans moest in Gorkum zingen met het visserskoor. Met een historisch scheepje, De Dankbaarheid is het koor naar Gorkum gevaren. Ik had mazzel en mocht ook mee. Lekkere hapjes, verzorgt door de kookstudio en Woerkums bier brachten de stemming tot grote hoogte.

Na afloop hebben we de huig van Elske d’r drijver gepast en het ziet er naar uit dat het mooi wordt. Een hele klus is het om met de hand een huig te naaien. Zwaar om door alle lagen stof heen te steken en dan moeten de steken het liefst net zo groot en op gelijke afstand van elkaar zijn. Pfff.

2012/04/28 17:34:17

Biebosch

17 April

Biesbosch

Doordat wij tot de gelukkige horen met Vodafone internet konden we een ruime week het net niet op. Daardoor wordt een stukje op de site zetten niet mogelijk en als het wel weer kan komt het er op de een of andere manier niet van. Toch vandaag maar een verhaaltje gemaakt.

Het is dus al weer een poosje geleden, maar we hebben met de Pasen lekker in de Biesbosch gebivakkeerd. De weersverwachting was niet zo positief, maar we hebben een heerlijke tijd gehad. Alleen met het terug varen spetterde  het. Erg druk was het niet en dat vinden we prima. Er waren wel nogal wat andere historische schepen in de Biesbosch, dus dat is zwaaien en foto’s of filmpjes maken. Ja jullie lezen het goed. We kunnen tegenwoordig ook filmen en dat is gaaf.

Jelte heeft zijn eerste vaartocht met ons meegevaren en dat is hem uitstekend bevallen. Haha, we zijn maar gelijk aan zijn opleiding tot matroos begonnen. Rode lichten aan de bakboord kant en groenen aan stuurboord, sluizen schutten en met aanleggen doe je een touw om de bolders.

Afgelopen zaterdag zijn we met het hele gezin lekker wezen eten om Frans zijn zestigste verjaardag alvast te vieren. Lekker dichtbij, bij ons in de haven en daardoor rolde we zo uit het restaurant weer terug aan boord.

2012/04/17 11:51:59

Hout

1 april

We hebben dan eindelijk hout voor nieuwe luiken gekregen. Het ligt er al bijna 2 weken, maar hadden problemen met onze site. Het hout is helemaal uit Drenthe gekomen (Eigenlijk uit Siberië dus van de winter zal het hout het niet koud hebben). Bij dit bedrijf hebben we tijdens ons rondje Nederland hout voor de loopplank gekocht.

Het is keurig bij ons steiger afgeleverd met een kooiaap. Wat een rare aap dacht ik, maar het blijkt een soort heftruck te zijn haha. Mijn telefoon was een dagje in storing, maar gelukkig heeft Erick met Frans gebeld en zo kwam alles toch goed.

De volgende dag heeft Frans een dagje vrij en zo zijn we de hele dag bezig geweest om het hout te zagen en aan boord op te stapelen. Fijn weer om buiten te spelen zeg, ik liep zelfs met een rood hoofd rond. Na een hele dag sjouwen ( toch drie kuub hout weggewerkt zo’n twee ton aan gewicht ) zijn we moei en gaan straks even lekker douchen om de vermoeidheid weg te spoelen.

De komende tijd zijn we met mooi weer dus duidelijk aan het luiken maken. Twee luiken per dag als we hard door werken geeft ongeveer dertig dagen werk. Omdat we ook wel eens wat anders willen, zoals varen, wandelen en fietsen, zal het wel een lange tijd gaan duren voor alle luiken netjes zwart op ons schip liggen.

2012/04/01 10:37:26

Ketelbinkie

Ketelbinkie.

27 februari

We hebben een ketelbinkie aan boord gehad!!!!

Het afgelopen weekeind waren we heel erg blij, want Jelte kwam ( samen met Sjoerd en Anouk ) voor het eerst op de Talisman. Met grote verbaasde ogen keek hij rond, maar het varensbloed zit er volgens ons wel in hoor. Al snel ”stond” hij het schip te besturen.

Zijn kooi in de zeilhut vond hij erg gezellig en daar lag hij met een grote grijns te kijken. Gelukkig soms ook te slapen.

Verder heeft Frans de ruimte voor de houtopslag schoongemaakt en geverfd. We zijn nu bezig om het weer te vullen met het verse open haardhout.

We zijn ook nog steeds bezig met de aanschaf van hout voor scheepsluiken. Dit is lastiger dan we gedacht hadden.

2012/02/27 16:01:29

water

Water.

10 Februari

Schreef ik gisteren over alle pret die de vorst ons brengt, vandaag is er een probleem.

Vanmorgen met Arend en een brander bezig geweest bij de waterkraan aan de wal. De kraan zelf was dus niet bevroren, maar waar wel? Arend is gaan bellen met de stichting van de haven en die stuurde direct een mannetje. Wat is er nu aan de hand? De zuil met de kraan heeft een warmte –spiraal en daar is niets bevroren. De waterput zit in een terpje en daar is wel alles bevroren. Geen water voor de schepen.

Op het eind van de middag is er een tankwagen geregeld die ons allemaal water kwam brengen in samenwerking met de brandweer. Grote actie dus en de vraag kwam al of er iemand lag te zinken en de brandweer moest pompen.

Terwijl wij met elkaar stonden te praten heeft Lotje bedacht dat ze op avontuur kon gaan. Ik heb haar naar het strand zien rennen, maar toen ik daar kwam om ze te halen was de dame spoorloos. Zoeken en nog eens zoeken. De fiets erbij en rond gevraagd. Eindelijk na een uur heeft een andere hond Lotje gevonden tussen het riet helemaal achteraan de uiterwaarden. Phoe gelukkig is ze weer terecht.

2012/02/10 19:56:11

Winter

Winter!

8 Februari

Wij zijn mooi op tijd in Woudrichem aangekomen. Geen zorgen meer om het schip van de Zonnebloem en fijn genieten van de winter in Woudrichem. Het is hier zo mooi!!! De uiterwaarden zijn fantastisch om in te wandelen.

Was het vorige week nog hoog water , nu is het weer laag. We liggen helemaal in het ijs en regelmatig horen we gebonk en geknoers van de schotsen tegen de romp van het schip.

De vestinggracht is omgetoverd tot ijsbaan waar goed gebruik van wordt gemaakt. Met de sneeuw van vorige week vrijdag is de vesting extra fotogeniek geworden.

Met de harde wind is het hier ijzig koud. Vrij op de wind en laat maar gieren. Lang leve de isolatie!! Binnen kunnen we het lekker warm stoken. Hetzij met de cv, als met de houtkachel. Zelfs Jelte heeft samen met Anouk al voor een auto vol hout gezorgd. Anouk met haar charme en Jelte met beschuit met muisjes voor de werkmannen.

Jammer dat de verwachting is dat het gaat dooien. Al is de lente met haar frisse groen ook van harte welkom.

2012/02/09 16:05:22

weer in Woerkum

Weer in Woerkum.

30 Januari

We werden wakker met een laagje sneeuw. Zo dat de wereld wel met poedersuiker bestrooid leek. Gelukkig hebben we nu wel een antislip dek, maar voor de veiligheid toch maar netjes de reddingsvesten aan met het werk aan dek. Fijn weer varen. De Zonnebloem vertrekt naar Geertruidenberg voor reparatie en wij naar Woerkum onze thuishaven.

Hoe verder we kwamen, hoe minder sneeuw er op de weilanden lag. Verder liep alles vlot, alleen de deur van de Beatrixsluis haperde met opengaan. Misschien vond hij het wel te koud vandaag.

In het begin van de middag komen we in Woudrichem aan. Het water is weer wat gezakt en de andere schepen liggen weer op hun plek en ook wij gaan weer aan ons steiger liggen. Frans wacht nog de taak om een nieuwe impeller in de generator te zetten. Gisteren was hij kapot gegaan en hebben we maar iets uit de oven gegeten. We hadden gelukkig spanning van de Zonnebloem, dus alleen de kookplaat konden we niet gebruiken.

We hebben zaterdag onze Utrechtperiode afgesloten met een bezoekje aan het kleinste museum van Utrecht. Het kruideniersmuseum met winkeltje. Grappig, veel herinneringen komen bij zo’n museum boven aan je jeugdjaren. In het winkeltje ulevellen gekocht. Ze werden op een oude weegschaal met gewichtjes afgewogen en in een puntzakje gedaan.

Verder nog lekker gegeten en gewinkeld en met een bos tulpen weer naar boord.

Ik heb ook nog niet verteld dat Kirsten onze oudste dochter met haar Jeroen in het huwelijksbootje stapt. Nu hebben we twee dochters die de bruid zijn. Voor Elske is de jurk al aangeschaft en met Kirsten gaan we nog kijken.

Inmiddels is het in Woudrichem ook gaan sneeuwen. Zo leuk wordt het dan. De haven lijkt wel een Anton Pieckplaatje.

2012/01/30 16:43:23

Happy newyear

HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!!!

2 Januari

Wij willen iedereen vanuit Utrecht een gezond en voorspoedig nieuw jaar toewensen.

Frans, Mieke en Lotje

2012/01/02 15:43:20

Utrecht

18 December

Gisteren eindelijk weer eens mooi weer om te varen. Lekker zonnetje en niet teveel wind. Wel was het glad, maar doordat we van de zomer ons dek hebben behandeld konden we gewoon lopen in plaats van glibberen. Lotje had wel een probleem, want zij sprong enthousiast op de luiken en die zijn dus niet antislip. Gelukkig gleed ze niet overboord.

Het is maar een klein stukje van Jutphaas naar Utrecht bij de Douwe Egberts en om 10.00 uur knoopten we al vast. Nog even een bakkie en dan met het openbaar vervoer naar Woerkum om de auto op te halen. Om twee uur weer terug in Utrecht en naar de NUON gelopen voor onze pasjes, maar helaas was daar niemand dus dan maandag maar. Ze zullen ons toch wel binnen laten als we bellen?

Zondagmorgen gaan we naar de NUON om de touwtjes aan te pakken van de Zonnebloem. Gelukkig weten ze dat we komen en kunnen we zonder problemen het terrein op. Na alle jaren van sneeuw en wind was het vandaag opmerkelijk rustig en zonnig met de aankomst van het Zonnebloemschip. Gelukkig is het toch nog gaan hagelen, want dat is nu eenmaal traditie.

Ons werk hier is dus begonnen en nu zitten we gezellig bij de kachel en de kerstboom te genieten van de zondag.

2011/12/18 15:46:54

Vianen-Jutphaas

15 December

Fijn weer de trossen los gooien en varen. Doordat we maandag al bij Anouk en Jelte zijn wezen helpen, kunnen we vandaag richting Utrecht varen. Morgen moet Frans in Nieuwegein werken en nu kan hij op de fiets. Dat is fijn zonder files. Alleen een beetje jammer dat het rotweer is, maar ja de zomer is voorbij nietwaar. We steken de Merwede over naar het Merwedekanaal. De sluis bij Gorkum schutten we door en dan varen we langs landerijen, dorpjes en veel bruggen naar Vianen. Hier komt een monteur aan boord om naar de cv-ketel te kijken. Ergens verliest de ketel druk en aan de goede man de eer te vinden waar. Het blijkt een kapot drukvat te zijn. Dat wordt een nieuw vat kopen en er op plaatsen.

Lastig is het met veel wind varen, maar we meren toch rond vier uur af in Jutphaas. Ongeveer 5 minuutjes fietsen van Frans zijn werk morgen. Zaterdag varen we dan weer door naar Utrecht. De Zonnebloem wordt zondagmorgen verwacht.

2011/12/15 17:17:18

Ruig weer.

7 December

Alles rammelt en schut hier. Zoals in heel Nederland stormt het ook hier. Vanochtend wakker geworden met een onweersbui. Nog even lekker onder de dekens blijven liggen dan maar.

Frans is met de Zonnebloem mee voor zijn jaarlijkse portie vrijwilligerswerk. Maandag heb ik hem weggebracht en zaterdag ga ik hem weer halen.

Vanmorgen tijdens het lopen met Lotje kwam de Zonnebloem langs Woerkum gevaren en konden Lotje en ik even zwaaien.

Met deze wind moet je natuurlijk wel een controle rondje over het schip lopen. Zorgen dat alles windvast ligt en het water stijgt, dus ook de touwen goed in de gaten houden. Op de rivier staan kuilen water en het is leuk om te zien hoe de schepen die langs varen verdwijnen onder het buiswater.

Ik heb nog een grappige foto van Lotje. Na een jaar aan boord kan ze over de luiken lopen en ze durft zelfs op het raam te staan om naar binnen te kijken.

2011/12/07 13:44:54

Mooie Linge

Mooie Linge.

19 November.

We zijn vandaag weer terug gevaren naar Woerkum. Vanochtend toen we vertrokken uit Leerdam was het wat nevelig, maar wel goed te doen. Even later zijn we toch in de mist gevallen. Het was wat vlagerig, soms een paar honderd meter zicht en dan weer dik. Gelukkig is het helemaal opgeklaard voor de Merwede op moesten. Het is ook met mist genieten hoor. De Linge is zo mooi en fotogeniek.

We hebben de afgelopen week gezellig in Leerdam gewandeld en gewinkeld, het glasmuseum en de glasblazerij bezocht. Gisteren de auto naar Woerkum gebracht, zodat we weer direct mobiel zijn.

Op de site van de winkeliersvereniging van Leerdam zijn leuke foto’s te zien van de Sinterklaas intocht. Kijk op http://www.hartvanleerdam.nl/fotos-lov/intocht-sint-2011.html

2011/11/19 16:16:44

Sinterklaas

Sinterklaas!

15 November

Hij is er!!!! Zaterdag hebben we onder een stralende zon, Sint met zijn Pieten Leerdam binnengevaren.

Petje af voor Frans die tussen de Pieten door moest kijken om te kunnen manoeuvreren.

Helaas zijn we drie pakjes verloren, deze lagen op het dak van de stuurhut en hebben het ruime sop gekozen. Gelukkig zijn er nog heel veel pakjes over gebleven, dus hoeven de kinderen niet bang te zijn dat ze een lege schoen aantreffen.

Jammer, maar in Leerdam hebben we geen internet en daarom maak ik nu een stukje voor het blog. We zijn vandaag bij onze kleinzoon en tijdens het middagslaapje van moeder en zoon kan er wel even getypt worden.

O ja, Lotje heeft zoveel pepernoten gegeten dat ze ’s nachts aan het spugen geweest is. Ze heeft dan ook het hele dek en de binnenstad van Leerdam opgeruimd.

2011/11/15 17:22:59

Nog twee nachtjes slapen

Nog twee nachtjes slapen.

10 November.

We zijn bezig met de voorbereidingen voor het Sinterklaas varen. Alle ramen gezeemd, zodat we tussen de Pieten door nog iets kunnen zien. De watertank volgooien en de schoenen natuurlijk poetsen en het hooi klaar leggen. ( hopen dat er iets in de schoen komt )

We hebben op al onze acties nog weinig respons gehad. De glasboer heeft het te druk, de offerte van het hout is nog niet binnen en de rammel van de homokineet is ook nog niet verholpen.

Ook hier in Woudrichem genieten we van de natuur. Prachtige zonsondergangen en heerlijk wandelen door de uiterwaarden.

2011/11/10 16:06:00

Opa en Oma

31 Oktober

Hoera we zijn vrijdagavond opa en oma geworden van een mooi kereltje. Jelte!

2011/10/31 11:55:11

Sinterklaas

27 Oktober

Het zal je maar gebeuren. Worden we gewoon gebeld door Sinterklaas!!! Hij kan met zijn grote zeestoomboot niet de Linge opvaren, of wij hem naar Leerdam willen brengen. Hij lijdt duidelijk nog niet aan Alzheimer, want hij herinnerde zich nog dat wij dit een paar jaar geleden ook al gedaan hebben. Spannend hé?

Verder zijn we weer gewend aan het gewone leven in Woudrichem. We leggen bezoekjes af , Frans is wezen zingen en we zijn alweer naar Karwei geweest om klusmateriaal te kopen. Elske heeft haar schouwtje gebracht en we beginnen hopelijk vanavond aan een nieuw huikje daarvoor. Gisteren ook al hout besteld voor luiken. Zo zien jullie dat we ons ook deze winter niet hoeven te vervelen.

We zullen jullie op de hoogte houden van ons Sinterklaasvaren en andere gebeurtenissen.

2011/10/27 12:19:09

eind van een mooie reis

Eind van een mooie reis.

13 Oktober

Even bijpraten! De operatie van Mieke’s moeder is uitgesteld en na een spannend weekeind wachten inmiddels achter de rug en goed afgelopen.

Een lach en een traan liggen naast elkaar. We werden verrast door Elske en Jochem dat ze volgend jaar in het huwelijksbootje stappen.

Gisteren hebben we de gasolietanks weer volgegooid en vandaag zijn de kleppen van de motoren gesteld.

Na een hele week slecht weer is het genieten van het varen in de herfstzon. Bij de brug van Gorkum komen we Dirk tegen op een tanker. Toeval zo kort bij huis.

We komen om twee uur de haven van Woudrichem binnenvaren en beleven een weer thuis-gevoel. Snel Lotje aan de kant, even spelen met het hondje van de buren en wij schudden al wat handen. Maar dan gaat het snel naar de veerpont en met de trein naar Dordrecht om de auto op te halen en naar het ziekenhuis te gaan.

We hebben nog wat weetjes op een rijtje gezet:

We hebben in de afgelopen vijf maanden 2165 kilometer gevaren.

2350 liter gasolie verbruikt

80 sluizen geschut

14 rivieren of kanalen bevaren.

We hebben prachtige wandelingen en fietstochten gemaakt. Er is in Duitsland nog zoveel ruimte, uren hebben we gelopen in echte bossen ( woud) zonder iemand tegen te komen.

We bedanken iedereen voor het meebeleven van onze reis en de opmerkingen op ons blog of via de mail.

Nu gaan we wachten op ons eerste kleinkindje dat over een maand geboren wordt.

2011/10/13 20:36:18

Ruig.

6 Oktober

We varen lange dagen de laatste tijd. Het lijkt wel werken, zoals vroeger op de sleepboot. Van Keulen naar Ruhrort ( bijna 100 km ) en van Ruhrort naar Arnhem alweer bijna 100 km. Een dag in Arnhem kennissen gesproken en gewinkeld. Helaas kregen we telefoon dat moeke Agten opnieuw in het ziekenhuis is opgenomen. De reis wordt dus snel beëindigd en we varen door naar Dordrecht. Vandaag echt herfst, de hele dag windkracht 6. Het buiswater over de luiken en door de golven bleef de snelheid ook wat achter. Vanochtend om 8 uur vertrokken en om 19.15 uur vast in de Wolwevershaven. 123 km afgelegd.

We blijven een aantal dagen hier. Even aankijken hoe het met moeders gaat na de operatie morgen en de generator moet nodig een beurtje, de kleppen van de Deutz moeten gesteld worden en de brandstoftanks moeten vol gebunkerd worden. Genoeg te doen dus.

Hierna gaan we naar thuishaven Woudrichem.

2011/10/06 21:59:03

Wederom in Keulen.

Wederom in Keulen

2 November

Woensdagavond is Detlef geweest en hebben we de foto’s op de camera gezien. Fantastisch, wat een leuke plaatjes. Nogmaals bedankt Detlef!

Donderdag met de trein naar Boppard, want ik wil al sinds de heenweg met de stoeltjeslift naar boven. Nou het is het dubbel en dwars waard hoor. Twintig minuten omhoog en later weer twintig minuten omlaag en vooral dat omlaag is zo gaaf. Uitzicht over de Bopparder Hamm, het gebergte en het stadje. We zweven in de lucht, schommelen zachtjes en bungelen met de beentjes, terwijl de vogeltjes fluiten. Boven nog wandelen en heerlijke goulash soep eten met bromberenwhein erbij. De volgende dag toch echt wat werken.

Zaterdag varen we naar Keulen waar vandaag de Köln Marathon gehouden wordt. Hardlopers, skaters, rolstoelen een gezellig evenement bij prachtig weer. Voor de sporters te warm denk ik zo. O, ja onze matroos is 1 jaar geworden vandaag.

Morgen varen we 100 km naar Ruhrort en hopen daar te overnachten. De planning is dan de dag daarna Arnhem, waar nog weer geklust moet worden. Daarna willen we naar Wageningen.

2011/10/02 19:07:03

fotomodel

Fotomodel!

28 September

Gisteren zijn we gezellig op de fiets van Bingen naar Bacharach wezen fietsen. Het klinkt afgezaagd, maar ook dit is weer een snoepie van een stadje. Het is dat we digitaal fotograferen, anders zouden we een rolletje vol geschoten hebben.

Ook hebben we weer met de fotograaf Detlef gebeld en ja hoor , hij heeft tijd.

Vanochtend was het even van o ooo, mist in het gebergte, maar gelukkig loste het op toen we weg moesten. Wel kregen we een telefoontje dat Detlef niet bij de Lorelei was, maar bij de Paltz. Dit ivm. nevel bij de Lorelei. Wij varen mooi te wezen ( we hadden het fotomodel keurig opgeruimd en schoongespoeld ). Naar verluidt heeft hij mooie plaatjes geschoten, dus we zijn nieuwsgierig. In ieder geval werkte het weer verder mee, met een strak blauwe lucht en een vrolijk zonnetje. We hebben weer heerlijk gevaren vandaag.

We liggen nu in Koblenz en wachten het bezoek van Detlef af.